Programmera dig själv att lyckas

Lyckas

Vilken historia berättar du för dig själv, om dig själv? Oavsett vilka valda sanningar du har om dig själv sedan tidigare så kan du aktivt välja vad du vill göra med dessa i framtiden för att skapa allt du drömmer om.

 

Du hittar det du letar efter

Det finns en liten del i vår hjärna som på engelska förkortas RAS och står för reticular activating system.

Vad denna del i vår hjärna gör är att hjälpa oss sortera ut alla onödiga intryck som vi dagligen får. Detta sker så att vår hjärna istället kan fokusera på det den anser vara relevant att fokusera på.

Det är alltså din egen hjärna som avgör vad du bör leta efter och se beroende på vilka tidigare erfarenheter du bär med dig. Du lägger märke till det du medvetet eller undermedvetet letar efter.

 

Det du hittar beror på vilken sanning du har om dig själv

Har du en sanning om dig själv att du t.ex. inte klarar av en sak eller inte duger på något sätt så kommer ditt medvetna eller undermedvetna fokus ligga på detta. Att du inte fixar det.

Det är i sin tur dina historier om dig själv som driver dina handlingar.

Din tro om dig själv är vad som skapar dina tankar. Dina tankar skapar dina handlingar och dessa handlingar kan antingen leda till framgång eller till misslyckanden.

Så vad har du för valda sanningar och historier om dig själv kring t.ex. pengar, träning, hälsa, familjeliv, sociala förmågor, ditt värde, din identitet? Vilka tankar kommer upp när du sätter dig själv i ett sammanhang kring något av detta?

 

Du väljer om du vill förändra något

Vilken sanning och historia vill du ha om dig själv?

Du kan faktiskt välja den själv. Självklart krävs det att du anstränger dig. Men vill man något tillräckligt mycket så klarar man det.

Dina gamla invanda sanningar om dig själv leder till gamla beteenden och tankemönster. Detta kan potentiellt hålla dig tillbaka från att göra genombrott i det du vill åstadkomma.

Varje gång du närmar dig det du drömmer om uppstår en konflikt. Du försöker göra något som du inte riktigt tror på innerst inne. Konflikten uppstår eftersom hjärnan vill ha en balans och det får den inte när du gör en sak men undermedvetet tror på en annan.

Detta kan leda till att du prokrastinerar och skjuter upp saker istället för att genomföra det du först tänkt.

Så det du behöver göra är att skriva om din egen historia och vilka valda sanningar du har om dig själv. Gör en omprogrammering av hjärnan.

 

Gör dig själv medveten

I vårt undermedvetna ligger våra gamla sanningar djupt rotade och är inprogrammerade, ofta sedan barnsben.

Dessa gamla program har oftast fyllt en funktion på något sätt tidigare. De kan möjligtvis ha skyddat oss i något läge eller fyllt någon annan viktig funktion och därför har vi de hårt programmerade inuti oss själva.

Men det är inte säkert att de fyller en funktion idag.

För när det mesta flyter på och allt fungerar som det ska så brukar det inte vara några problem att tänka bra saker om sig själv. Men när vi utsätts för något obekvämt tar gamla mönster över.

Våra gamla historier och sanningar om oss själva dyker upp i lägen då vi är under press, är stressade, ställs inför utmaningar eller ska prestera på något sätt.

Det är i dessa lägen du behöver vara uppmärksam och göra dig själv medveten om vad som sker inuti dig själv.

 

Ställ dig själv kraftfulla frågor

Så när du gjort dig själv medveten om att du tänker saker om dig själv som hindrar dig att uppnå dina mål och drömmar så ska du göra detta väldigt konkret och tydligt vad det är som sker.

Ta en penna och papper – och skriv ner exakt vad du tänker.
Det kan ställa dig själv frågor som t.ex.

 

  • Vad säger jag om mig själv?
  • Vilka är mina tankar kring misslyckande och framgång?
  • Vad i detta är det jag inte klarar av?
  • Vad är det som hindrar mig?
  • I vilka sammanhang har jag misslyckats och lyckats tidigare, och vilka har anledningarna varit?


När du skrivit ner dina svar så läser du upp dessa högt för dig själv. Och läs det högt, det ger nämligen inte samma effekt om du läser det tyst.

Att du läser det högt hjälper dig undvika att din egen hjärna lurar dig till att tro på dina gamla sanningar och det som hindrar dig just nu.

Ta sedan ställning till om de negativa saker du kommer fram till verkligen är sanna?
Tänk dig hela scenariot som en rättegång med dig själv mot dig själv där du verkligen ifrågasätter det hela.

 

Säg det till någon du älskar?

Kommer du ändå fram till att de negativa saker du tänker om dig själv trots allt stämmer enligt dig själv, att du inte duger för det du vill åstadkomma?

Det är som jag tidigare varit inne på inte alls ovanligt att vi har otroligt djupt rotade sanningar om oss själva som idag inte fyller någon funktion alls men som vi inte tar oss förbi.

Det du då kan prova är att välja en annan person du tänker på när du läser upp det du tänker om dig själv. Att du helt enkelt tänker att du säger orden till denne istället.

Välj en person som du älskar och bryr dig väldigt mycket om. Det kan exempelvis vara din son eller dotter, din partner, dina föräldrar eller någon nära vän.

Skulle du till denna person säga “du duger eller klara inte av detta för att…”?

Oftast är svaret nej på denna fråga och varför ska du då säga det till dig själv?

Denna metod är väldigt kraftfull och man får ofta en insikt om att det är helt galet att uttrycka sig på det sätt vi ofta tänker om oss själva.

 

Programmera om dig själv

Så nu när du vet vad du vill, kan och duger till så är det dags att du skriver om din historia och programmerar nya sanningar om dig själv.

Gör omprogrammeringen och bli den person du är menad att bli.
Tro inte på lögnen du tidigare berättat för dig själv, om dig själv.

Men ha i åtanke att det gamla nätverket av tankemönster oftast har byggts under en lång tid så räkna inte med att förändringen händer över en natt.

Du behöver konsekvent uppmärksamma dina gamla mönster och aktivt och medvetet jobba för att förändra detta.

Dina nya historia – den personen du kommer att bli behöver du repetera och öva varje dag! Skapa kanske en morgonrutin där du aktivt tänker på de nya mönster du skapar. På detta sätt är du proaktiv innan gamla vanor och beteenden åter tar över dagen.

Du kan också skapa affirmationer som du uttalar varje dag. Positivt laddade ord om dig själv, till dig själv, har faktiskt mer betydelse än man först tror har forskning visat.

 

Gör det mer än 21 dagar

Man har länge pratat om att det tar 21 dagar att skapa en ny vana men forskning har visat att benägenheten att antingen gå tillbaka till de gamla mönstren eller helt anta de nya är precis lika stor efter 21 dagar.

Det har visat sig att det istället tar mellan 60-70 dagar innan dina nya tankemönster tagit över om du konsekvent tränar in en ny vana eller rutin.

Så öva, öva, öva och ge inte upp.

Och kom ihåg, det du säger till dig själv och det du fokuserar på blir din sanning.

 

Använd andra resurser

Ibland kan det dock vara svårt att bryta gamla vanor och mönster helt på egen hand. I dessa fall kan du med fördel anlita en coach eller ta hjälp av någon annan du känner förtroende för.

Och självklart är du alltid välkommen att boka mig som coach härBoka coach




Finner du det här innehållet intressant eller hjälpsamt så gör säkert fler det, så dela gärna inlägget på dina sociala media.

Dela gärna inlägget, jag uppskattar det. Tack!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *